De hersenen van het kind zijn bij de geboorte nog niet volledig ontwikkeld. Vooral tijdens de eerste levensjaren worden nog belangrijke neurale verbindingen gevormd wanneer de hersenen bijvoorbeeld leren om informatie te verwerken die via de ogen of de oren wordt doorgegeven. Andere verbindingen worden gevormd door eisen en denkprocessen, zoals waarnemen en reageren. Tijdens het spelen op bij voorbeeld een glijbaan, doen kinderen allerlei ervaringen op en krijgen zij een veelheid aan prikkels. Hoe complexer en frequenter de stimuli zijn, hoe beter ze de ontwikkeling van de hersenen van het kind ondersteunen. Spelen is gewoon goed voor je kind!Als kinderen spelen op een glijbaan, moeten ouders en volwassenen zich niet altijd meteen afvragen: “Wat doet het voor hem of haar? Wat leert het? Spelen betekent met elkaar bezig zijn, samen lachen, ontspannen en gelukkig zijn. En kinderen ervaren geluk en vreugde in elk spel. Vooral in combinatie met beweging op bijvoorbeeld een glijbaan heeft spel een effect op het innerlijk evenwicht. Spelen is voedsel voor de zielDe Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) definieert gezondheid niet alleen als lichamelijk welzijn, maar ook als geestelijk welzijn. Wil de ziel zich goed voelen, dan heeft zij “voeding” nodig, net als het lichaam. Door de indrukken die een kind opdoet tijdens het spelen op een glijbaan, krijgt je kind hoe je het ook went of keert, toch de nodige ervaringen en vele inzichten. Deze vormen samen het voedsel voor de ziel. Maar ook dat kan “verteerbaar” of “onverteerbaar” zijn. Er kan te veel of te weinig van zijn. Waar het hier om gaat, is het juiste evenwicht te vinden tussen prikkels waaruit het kind de ervaringen kan putten die overeenkomen met zijn leeftijd en ontwikkelingsstadium. Door de speelse interactie met dingen en mensen “grijpt” het kind de wereld letterlijk aan en verwerkt het tegelijkertijd zijn ervaringen en indrukken. Mooie, maar ook droevige of beangstigende. Tegelijkertijd kunnen gewelddadige of ambivalente gevoelens ook door het spelen op en met een glijbaan worden verminderd en zelfs soms volledig overwonnen worden. In het spel herkent en ervaart het kind ook zichzelf: hoe het zich in het spel kan presenteren, welke ideeën het kan realiseren en welke gevoelens het kan ervaren. Het erkent zijn groeiende capaciteiten, ontwikkelt trots en zelfvertrouwen en kent zijn grenzen: Niet alles lukt direct, en vaak is er nog wat extra hulp nodig. Bijvoorbeeld als het de treden van de trap van de glijbaan nog niet geheel alleen kan beklimmen. Denk ook zeker aan de veiligheidJe kunt de veiligheid van je kind verder waarborgen door bijvoorbeeld valmatten te installeren. Bij een val vormen deze matten die gemaakt zijn van massief rubber, een echte schokdemper. Bij een correcte plaatsing, wordt de val van je kind opgevangen en wordt het risico op letsel aanzienlijk beperkt. Vermijd of voorkom stressSpelen op een glijbaan helpt ook om stress te vermijden of te verminderen. Niets toch zo leuk om van grote hoogte naar beneden te zoeven? Met de zon op je snoet en de wind in je haren? Dit heeft op zijn beurt een positief effect op de gezondheid en het welzijn – niet alleen voor de kleintjes! Daarom: laat de spontaniteit en de levensvreugde van je kind je vaker besmetten door samen te spelen en te ravotten met een glijbaan bijvoorbeeld. Want spelen is niet alleen goed voor je kinderen ook is het goed voor jou als ouder!
|