Genieten van je tuin
Image default
Mode en Kleding

Duurzame kleding: Waarom niet?

Kleding mag dan essentieel zijn voor ons comfort en zelfs om te overleven, maar de productie ervan is maar al te vaak schadelijk voor het milieu en ethisch ongevoelig. Kleding is verantwoordelijk voor bijna 25% van alle koolstofemissies, traditioneel geteelde vezels voegen pesticiden en insecticiden toe aan het milieu, en het verwerken van vezels tot garens vergt een grote hoeveelheid energie en water terwijl het onze lucht en waterwegen vervuilt. Voor het maken van één spijkerbroek is maar liefst 2600 gallon water nodig. Bij de productie van kleding wordt veel stof verspild, verfstoffen kunnen giftig zijn, voor de verpakking zijn veel houtvezels (karton) en kunststoffen nodig, en bij de productie van bepaalde garens (polyester) en het vervoer wordt aardolie gebruikt.

De beste manier om de niet-duurzaamheid van de mode te verminderen is door tweedehandskleding te kopen of kleding van bedrijven die milieubewust zijn en kwaliteits duurzame kleding in tijdloze stijlen aanbieden. Het grootste gevaar schuilt in de snelle mode die trendy en slecht gemaakt is. In plaats van de standaard 68 kledingstukken per jaar te kopen, moet u minder, maar duurzamere artikelen kopen en eraan denken om artikelen die u niet meer wilt hebben te recyclen of te upcyclen.

Iets is duurzaam wanneer het voor onbepaalde tijd op hetzelfde niveau kan worden gehandhaafd – dat de middelen die nodig zijn voor het bestaan ervan na verloop van tijd niet uitgeput raken. Voor kleding zijn er veel stappen die duurzaam moeten zijn om die term van toepassing te laten zijn:

De manier waarop de gekozen vezels worden geteeld of gemaakt – dierlijk, plantaardig of op chemische/petroleumbasis, inclusief het gebruik van kunstmest, pesticiden, voer, en waterbehoeften
Oogst – met de hand of machinaal
Verwerking van vezels – gebruikte kleurstoffen, andere chemicaliën en waterbehoeften, kringloop- of gesloten kringloopprocessen
Afval van snijden en naaien
Accessoires en randapparatuur zoals knopen, ritsen en verpakking – inkoop en verwerking
Transport van fabriek naar showroom naar consument.

Duurzame kledingmerken met eerlijke kleding richten zich op de behandeling van hun werknemers (gezonde arbeidsomstandigheden en een eerlijk loon) en de impact op het milieu (vermindering van hun koolstofvoetafdruk en minimale tot geen milieuvervuiling), en op diversiteit en inclusiviteit binnen het bedrijf.

Verschillende bedrijven richten zich op verschillende aspecten van ethische behandeling of duurzaamheid, zodat u bedrijven kunt vinden die de doelen steunen die voor u belangrijk zijn.