Event marketing

online marketing belgium

Voor de meeste ondernemers is eventmarketing een donker bos. De ene helft van de ondernemers weet niet wat het is, en de andere helft vindt het helemaal niet bij hen passen. Deze situatie ontstaat doordat er geen duidelijke instructie is waarin het geschreven staat: wat, wanneer en waarom te doen om een ​​tastbaar resultaat uit eventmarketing te halen. Daarom stel ik voor dat u dit artikel leest en de situatie corrigeert.

WAT IS EVENEMENTENMARKETING

Voordat we alles in de schappen gaan uitleggen, en nog meer eventmarketing implementeren, laten we eerst de belangrijkste punten, doelen en concepten uitzoeken. En ik waarschuw je meteen, de theorie zal niet genoeg zijn, en het zal interessant zijn. Event (event) marketing is een manier om een ​​bedrijf te promoten door bepaalde events (events) te organiseren. Het wordt vaak een element van PR-promotie genoemd. In veel opzichten heeft het iets gemeen met SMM, virale en guerrillamarketing. Maar toch is het een onafhankelijk marketingcommunicatiemiddel in het bedrijfsleven. Wat is de reden voor de effectiviteit van evenementen? Ten eerste is het onopvallend in vergelijking met traditionele marketing. Elke dag worden gigabytes aan advertentie-informatie gebombardeerd op een modern persoon en ons brein heeft geleerd het te negeren, maar dit geldt niet voor eventmarketing. En dat allemaal omdat interessante gebeurtenissen altijd positieve emoties bij mensen veroorzaken, een gevoel van betrokkenheid bij wat er gebeurt en een verlangen om te delen met vrienden. Nou, het is een zonde om het niet voor commerciële doeleinden te gebruiken. Evenementen bouwen niet alleen de loyaliteit van het publiek aan het bedrijf op, maar de tool zelf creëert ook een viraal effect. Dit betekent dat het reclame maakt voor het merk en de promotiekosten verlaagt.

Doelen en doelstellingen

Het zal je misschien verbazen, maar eventmarketing kan tientallen problemen oplossen. Het hangt allemaal af van de specifieke kenmerken van het bedrijf en de gebruikte tools. Daarom heb ik een lijst samengesteld met de meest populaire marketingdoelen voor evenementen:

  • Merkbekendheid vergroten;
  • Verhoogd loyaliteitsniveau;
  • Reanimatie van het klantenbestand;
  • Demonstratie van een nieuw product;
  • Versterken van de bedrijfscultuur;
  • Verhoogde omzet;

Meestal proberen organisatoren van evenementen verschillende taken tegelijk uit te voeren, wat redelijk realistisch is, omdat ze elkaar overlappen. Maar één doel moet prioriteit krijgen en gericht zijn op het bereiken ervan.

SOORTEN EN VOORBEELDEN

Laten we om te beginnen beslissen voor wie zo’n tool nog steeds geschikt is. En ik kan je als volgt antwoorden: evenementen worden georganiseerd door zowel B2B- als B2C-bedrijven in verschillende niches, het belangrijkste is hier om het juiste type evenement te kiezen. Elk evenement is uniek en heeft zijn eigen doelstellingen, dus laten we uitzoeken voor wie en wat geschikt is.

Bekijk 1. Bedrijfsevenementen

Dit is de toepassing van eventmarketing binnen het bedrijf, dat wil zeggen vooral voor de medewerkers van het bedrijf. De belangrijkste doelen van het organiseren van dergelijke evenementen zijn het verbeteren van het imago van het bedrijf en de aantrekkelijkheid van de werkgever (werknemers vertellen u immers precies over u). Een andere bonus is een toename van de arbeidsefficiëntie, dat wil zeggen de niet-materiële motivatie van werknemers. Deze activiteiten omvatten:

Corporate events. Een soort feesten binnen het bedrijf, meestal getimed om samen te vallen met een evenement;

En nog veel, veel meer … Voorbeelden zijn niet nodig, want praktisch elk bedrijf organiseert verschillende evenementen voor personeel.

Type 2. Handelsevenementen

Dit zijn evenementen voor partners, dealers, klanten. Naast het vergroten van loyaliteit en merkbekendheid, lossen dergelijke evenementen een andere belangrijke taak op: ze verkopen de volgende stap. Dit kan een uitnodiging zijn voor een andere bijeenkomst, registratie in het systeem, verkoop van een product en andere beslissingen. Bovendien is de verpakking van evenementen anders:

Door dergelijke evenementen verbetert het bedrijf zijn imago en toont het zijn expertise.

Type 3. Speciale evenementen

Hier zijn al die evenementen die niet in andere secties waren opgenomen. En vaker zijn dit massa-entertainmentevenementen, waarbij het bedrijf optreedt als organisator of sponsor. Dergelijke gebeurtenissen zijn meestal significant voor een groot aantal mensen, ze kunnen bijvoorbeeld zijn:

Sportwedstrijden en toernooien. Gebruikt om merklogo’s op stadions, spelersuniformen te plaatsen;

Trekkingen en loterijen. Net zoals festivals dienen om de naamsbekendheid en loyaliteit te vergroten;

Shock-promotie. Diverse evenementen en acties op basis van intriges waardoor mensen aandacht gaan besteden aan het merk.

Hoe u eventmarketing op uw bedrijf kunt toepassen. Ik wil één specifiek detail opmerken: dit is een nogal complexe promotiemethode, die vol zit met nuances. Daarom is het niet de moeite waard om te wachten tot het allereerste evenement “met een knal” wordt gehouden. Dit komt omdat de effectiviteit van eventmarketing vooral afhangt van de ervaring en vaardigheden van de organisatoren. Je hebt dus drie paden voor je:

Huur een medewerker in om evenementen te organiseren;

Gebruik maken van de diensten van agentschappen of andere aannemers;

Doe alles zelf, omringd door boeken, vul je hobbels.

Maar zelfs als u besluit evenementen te organiseren via derden, dan raad ik u in ieder geval aan om vertrouwd te raken met de theorie. Je leert dus alle stadia en nuances.

KORT OVER HET HOOFD

Event (event) marketing is toepasbaar in bijna elk bedrijf, het belangrijkste is om doelen correct te stellen en te beslissen over de tools. Maar ik wil er ook op wijzen dat deze tool uw omzet niet zal redden en geen vijf jaar aan inkomsten zal opleveren. Zo kunnen er bijvoorbeeld goede verkopen worden behaald via bestemmingspagina’s en contextuele advertenties. En daarna eventmarketing implementeren.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/online-marketing.html