Bieden duurdere merken ook betere kwaliteit?

Genietenvanjetuin

Als het gaat om snelle mode, vertelt deze oude uitdrukking nog steeds een verhaal. Je betaalt lage prijzen, je krijgt lage kwaliteit.

Snelle mode prijzen zijn goedkoop omdat de stof en de constructies goedkoop zijn. Mode die eerst je kast vult en dan een stortplaats vult – vandaar een andere term “wegwerpmode”. Waarde in de mode is volledig los komen te staan van de kosten. Het uitgeven van 10€ aan een T-Shirt van lage kwaliteit met ongelijkmatige naden dat na één gebruik uit elkaar valt, is niet meer zo waardevol. Waarom zou iemand 10€ betalen om een T-Shirt eenmalig te dragen?

Status vs. kwaliteit
Als het gaat om high-end designerkleding, krijg je niet altijd wat je betaalt.

Terwijl de stoffen en de constructie van luxemerken over het algemeen beter zijn dan snelle mode – je betaalt nog steeds een premie voor prestige, dure retaillocaties, groothandelsmarges en grote marketingbudgetten.

Reclame wordt ook steeds duurder. De bedrijven achter luxemerken geven enorme budgetten uit om kopers ervan te overtuigen dat hun merken high-end en luxueus zijn. Met andere woorden: een groot deel van de prijs die je betaalt voor luxe kleding is voor de marketing van het merk en heel weinig voor de werkelijke kosten (en dus kwaliteit) van het kledingstuk. De kwaliteit van het kledingstuk neemt niet evenredig toe naarmate de prijs stijgt tot torenhoge niveaus.

Waarom slagen ontwerpers en luxemerken er dan nog steeds in om hun producten tegen zulke hoge prijzen te verkopen? Simpelweg omdat mensen bereid zijn te betalen. Maar veel mensen betalen die premie voor designerkleding omdat ze een kwaliteitsverhoging zien die er niet is.

Merken als Fabienne Chapot bieden echter tassen en kleding van een bekende designer, die van hoge kwaliteit zijn en toch betaalbaar. Bekijk zelf eens meer van dit merk en andere merken in de online webwinkel van The Little Green Bag.